De Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling

De 60 onderwijspartners binnen de Leidse Aanpak bieden elkaar onderwijsprogramma’s en -ondersteuning, ontwikkeld om kinderen en jongeren van 0 tot 24 jaar hun talenten te laten vinden en ontwikkelen.

Aanbod van deze aanbieder

Placeholder image

Leerlingen in dezelfde klas kunnen onderling verschillen in niveau, voorkennis, interesses, doorzettingsvermogen, angst om te falen, et cetera. Hoe stem je je onderwijs af op al die individuele behoeften? Dr. Fred Janssen (ICLON) ontwikkelde een methode om lessen zo in te richten dat leerlingen meer maatwerk krijgen. Door leselementen om te draaien, geef je leerlingen de keuze om zelf met een taak aan het werk te gaan of eerst de instructie van de docent te volgen.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op school
Onderwijsteams
Interesse? Lees de flyer op de website van de Leidse Aanpak en/of neem contact op met Bianca Hokke.

Placeholder image

Willen jouw leerlingen iets oplossen of veranderen? Krijgen jouw leerlingen straks de Eretitel ‘Beste PWS Expert van Leiden en Omgeving’? Krijgt jouw school een jaar lang de eretitel ‘Beste HAVO of VWO Profielwerkstuk Onderzoeksschool van Leiden en Omgeving’? Jaarlijks organiseren Leidse scholen voor voortgezet onderwijs, Hogeschool Leiden, de Leidse Musea en andere organisaties en bedrijven uit de regio de Leidse Profielwerk Challenges.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op school en op locatie
Leerlingen uit 3-4 Vmbo, 4-5 Havo of 5-6 Vwo en hun leraren.
Geef je hier op!

Placeholder image

Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Leerlingen met goede metacognitieve vaardigheden staan zelf aan het roer van hun leerproces. Ze kunnen beter organiseren, sturen en controleren. Wil je hiermee aan de slag met je leerlingen? In het Erasmus+ project hebben leerkrachten in het primair onderwijs kennisgemaakt en ervaring opgedaan met het aanleren van metacognitieve vaardigheden in de les.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Leraren van het PO.
Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Anneke van Houten.

Placeholder image

Design Thinking is een methode om mens- en praktijkgericht problemen op te lossen. Ook leerlingen in het primair onderwijs kunnen ermee aan de slag. Ze leren onder andere op nieuwe manieren naar problemen te kijken en komen zo tot verrassende oplossingen. Wil je ook samen met je leerlingen Design Thinking verkennen? In het Erasmus+ project hebben leerkrachten in het primair onderwijs kennisgemaakt en ervaring opgedaan met de methode. We willen deze ervaring graag delen met andere scholen, groepen en leerkrachten.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Leraren van het PO.
Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Anneke van Houten.

Placeholder image

Doel van het project is om leerlingen in het Leidse onderwijs Gelijke Kansen te bieden door middel van passende ondersteuning tijdens de po-vo overgang en in het voortgezet onderwijs, zodat zij een schoolcarrière kunnen volgen die hen past.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Leraren van kinderen van 10-15 jaar oud.
Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Maryse Bolhuis

Placeholder image

Sluit je aan bij een team van pedagogisch medewerkers, kleuterleerkrachten, Jeugd en Gezin-teamleden en medewerkers van JES Rijnland. Zij werken samen aan het ontwikkelen en uitvoeren van een programma om bij jonge kinderen het creatief denken en probleemoplossend vermogen te stimuleren. Ouders doen in dit project samen met hun peuters/kleuters mee aan de speelactiviteiten.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Pedagogische medewerkers en hun leidinggevenden.
Meerdere 'train de trainer' bijeenkomsten
Interesse? Neem contact op met Annemieke Constandse

Placeholder image

Leraren van de kleuterklassen en kinderopvangmedewerkers van verschillende scholen en kinderopvanglocaties in Leiden werken samen om van elkaar te leren en hun aanbod en begeleiding te verbeteren. De professionals worden met elkaar in contact gebracht door een aantal uur mee te lopen bij elkaar en dit af te sluiten met een gesprek. Tijdens het bezoek observeren de collega’s van de verschillende organisaties elkaar aan de hand van een kijkwijzer. Thema van het kijken bij elkaar is: hoe begeleiden we kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie en op school of in de kinderopvang
Pedagogisch medewerkers en leraren van het PO.
Interesse? Neem contact op met Lineke van Tricht

Placeholder image

In dit programma wordt het door Mennes ontwikkelde instrumentarium in een nieuw werkveld ingezet. Primair doel is om de talenten van pedagogisch medewerkers beter te benutten en daardoor meer motivatie te geven voor professionalisering. Indirect doel is het verbeteren van de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden.
Interesse? Neem contact op met Annemieke Constandse

Placeholder image

De Leidse Aanpak en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs in de regio Leiden (PO en VO) hebben een projectplan ontwikkeld dat gericht is op de doorlopende ontwikkeling van leerlingen met kenmerken van begaafdheid. De uitvoering van dit projectplan is gericht op het vergroten en delen van expertise van onderwijs- en zorgprofessionals binnen voorschool, PO en VO. Het project is gestart in 2020 en duurt 4 jaar.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Verschillend per aanbod
Alle Leidse leraren.
Verschillend per aanbod
Verschillend per aanbod
Bekijk hier al het aanbod voor ondersteuning van begaafde leerlingen.

Placeholder image

Voor beter onderwijs waarin we talenten van leerlingen zien en verder ontwikkelen, verbinden we onderwijs en onderzoek met elkaar. Met gebruik van bestaande kennis uit de theorie en praktijk gaan we nieuwe kennis over Talentgericht werken gezamenlijk ontwikkelen. Leraren, studenten en onderzoekers werken op basis van gelijkwaardigheid samen, vullen elkaar aan en leren van elkaars expertise (Participatief Actie Onderzoek).

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Alle Leidse leraren.
Wil je meer weten over of aansluiten bij dit project? Neem contact op met Roosmarijn van Alphen.

Placeholder image

In het jaarlijks terugkerende Leids Museum Debat gaan leerlingen van verschillende leeftijden en van verschillende Leidse scholen uit het primair, voortgezet en hoger onderwijs met elkaar in debat in de Leidse Musea.
Het Leidse Museum Debat is leerzaam voor leerlingen, maar zorgt er ook voor dat ze met meer plezier naar musea gaan. Het gaat om activeren én interesseren. Leerlingen leren niet alleen debatteren en presenteren maar leren ook onderzoeken, kritisch denken en luisteren naar anderen. Onbewust leren zowel leerlingen als docenten veel verschillende vaardigheden door de combinatie van werkvormen en de samenwerking met musea. Daarnaast krijgen leerlingen een certificaat na afloop van het Leidse Museum Debat, wat uiteraard motiverend is en bovendien goed voor het cv!

De volgende museumdebatten worden georganiseerd:
- 6 juni 2022: Naturalis - 'van mens geen aap maken!'
- 13 juni 2022 Volkenkunde - ‘Culturele Diversiteit’

Meer info? Kijk op de website van de Museumchallenge
Naturalis Leiden, Museum Volkenkunde, Boerhaave
Kinderen van 14-18 jaar oud.
Gratis
1 dag, meerdere dagen per jaar
Meld je aan!

Placeholder image

De RITHA opleiding leidt op tot ECHA-specialist in gifted education, begaafdheidsspecialist. In het kader van het project Ondersteuning begaafde leerlingen (voorschools, PO, VO) bieden we deze opleiding aan. Doel is om tot meer expertise in Leiden e/o te komen.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Visser 't Hooft Lyceum Kagerstraat
Alle Leidse leraren.
Hele dagen, meerdere momenten in het jaar.

Placeholder image

Het Museum Debat heeft de krachten gebundeld in een nieuw initiatief: ‘Challenging Perspectives’, een samenwerking tussen het Museum Debat, Objectwijs en Design Thinking Challenges. Op 10 november 2021 organiseren zij de finale van de Design Challenge.

Meer info? Kijk op de website van de Museumchallenge
Op locatie
Kinderen van 10-14 jaar oud.
Gratis
1 dag
Meld je aan!

Placeholder image

Voor slimme peuters en kleuters is het belangrijk dat hun ontwikkelingsvoorsprong tijdig gesignaleerd wordt. Het vroeg herkennen van de signalen is van belang voor een optimale ontwikkeling.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Merenwijkschool
Pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten.
17.30 - 18.30
Wil je meer informatie over de opleiding? Neem dan contact op met Willeke of Marijne

Placeholder image

Voor slimme peuters en kleuters is het belangrijk dat hun ontwikkelingsvoorsprong tijdig gesignaleerd wordt. Het vroeg herkennen van de signalen is van belang voor een optimale ontwikkeling.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Merenwijkschool
Pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten.
De opleiding duurt een jaar en bestaat uit 10 bijeenkomsten van 2,5 uur.
Wil je meer informatie over de opleiding? Neem dan contact op met Willeke of Marijne

Dit project wordt uitgevoerd door Eddie in opdracht van de Gemeente Leiden en de Leidse Schoolbesturen.