leraren

Totaal hoeveelheid aanbod met deze tag: 69

Aansluitingsactiviteiten die erop gericht zijn interesse te wekken voor een wetenschappelijke studie.

Meer info? Kijk op de website van Universiteit Leiden
Op school en bij de universiteit
Educatieteams, leraren in het VO.
Gratis en betaalde activiteiten (raadpleeg de website)
Verschillend per activiteit
Neem voor vragen contact op met Wetenschapsoriëntatie & Aansluiting.

Het Wetenschapsknooppunt Leiden laat kinderen en jongeren kennismaken met wetenschap.

Meer info? Kijk op de website van Universiteit Leiden
Op school en bij de universiteit
Educatieteams, leraren in het PO.
Gratis materiaal/activiteiten en trainingen met offerte op maat
Verschillend per activiteit
Neem voor vragen contact op met het Wetenschapsknooppunt Leiden

Op 4 februari 2022 vindt het jaarlijkse bètasymposium plaats van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. Op het symposium ontmoeten bètadocenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs elkaar en is er ruimte om van en met elkaar te leren. Onder andere experts uit het bedrijfsleven, vaksteunpuntcoördinatoren, vakdidactici en hogeronderwijsinstellingen zullen bij het symposium aanwezig zijn om hun ideeën en ontwikkelingen te delen.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Hybride (Inholland Delft & online)
Leraren van de bètavakken van het VO.
Vrijdag 4 februari 2022 - 16:00
Meld je nu aan!

In steeds meer organisaties wordt datagericht werken gemeengoed. Er worden vragen behandeld als: Hoe kan ik mijn vragen met data beantwoorden, hoe kan ik deze data analyseren, wat betekent deze analyse statistisch? En hoe kan mijn data veilig beheren?

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Hogeschool Leiden
Leraren van het VO.
Voor leden van ONZ is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
13 januari en 17 februari 2022 van 16.00 tot 18.00 uur.
Meld je nu aan!

Elke dag nemen we veel beslissingen. Het ligt in onze aard om informatie te verzamelen, te verwerken en te verspreiden. In dit proces zijn we niet zo rationeel als we zouden willen denken, eerder erg vatbaar voor verkeerde informatie. Zeker in de huidige tijd, waarin de hoeveelheid informatie overweldigend kan zijn, is het belangrijk om autonoom kritisch denken te ontwikkelen. Hierin is wetenschapsonderwijs een uitstekend platform om scholieren de juiste tools te bieden om feiten van meningen te scheiden, om te gaan met informatie-overflow en vooringenomenheid te minimaliseren.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Op locatie
Leraren van de bètavakken van het VO.
Voor leden van ONZ is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
Donderdag 9 december 2021 van 15.00 tot 18.00 uur.
Meld je nu aan!

Overal horen we over technologische disruptie, we zien start-ups uit de grond gestampt worden en iedereen volgt Elon Musk op de voet. Maar wat komt er nou echt bij kijken als je een technologie, die zo innovatief is dat deze nog niet op de markt is, wil lanceren. Heel veel! En om zo veel moeilijke dingen tegelijkertijd gedaan te krijgen moet je een organisatie bouwen en een menigte meekrijgen om zelfs een community te bouwen.
De lessen uit het bouwen van dergelijke communities kunnen we ook toepassen in het onderwijs en daar komen hele leuke mogelijkheden uit voort om de ‘next generation’ les te geven op een next generation methode!

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Delft
Leraren van de bètavakken van het VO.
Voor leden van ONZ is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
Dinsdag 30 november 2021 van 15.00 tot 17.00 uur
Meld je nu aan!

Na deze inspiratie bijeenkomst heb je:
- Inzicht hoe jij programmeer- en mediavaardigheden als onderdeel van jouw lessen aan kunt bieden.
- Een overzicht van de 4 SLO kerndoelen van digitale geletterdheid.
- Spelenderwijs praktische vaardigheden aangeleerd waarmee jij jouw leerlingen kunt verrassen.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Bij Technolab
Alle leraren van het VO
Voor leden van ONZ is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
Donderdag 25 november 2021 - 16:00
Meld je nu aan!

In deze bijeenkomst volg je twee workshops van experts van DECO en Onderwijs Op Afstand over ontwerpen van activerend blended onderwijs en toepassingen van MS365 tools, waarbij je inspiratie opdoet en praktische tips, lesmateriaal en werkvormen krijgt.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Hybride (online & fysiek)
Bètaleraren van het VO.
22 november 2021 van 16.00 – 20.00 uur (inclusief maaltijd).
Meld je nu aan!

In het project ‘Operators van de toekomst’ van de RoboAcademy zetten wij ons samen met docenten in voor een duurzame inbedding van robotica in het onderwijs. Docenten (van vo t/m wo) en professionals uit het bedrijfsleven verrijken samen hun kennis en vaardigheden met masterclasses over robotica. Thema’s zijn collaboratieve robots, mobiele robots, augmented en virtual reality. Tijdens deze masterclass wordt het thema augmented, virtual en mixed reality uitgelicht.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Op locatie
TOA's en leraren van de bètavakken van het VO.
Voor leden van ONZ is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
Vrijdag 12 november van 16.00 tot 20.00 uur
Meld je nu aan!

Deze bijeenkomsten bieden je de mogelijkheid om je kennis te verdiepen op het gebied van de moderne natuur- en sterrenkunde en kennis te maken met nieuwe lesmethoden over dit vakgebied. Elke avond begint met een wetenschappelijke lezing over actueel onderzoek bij de Leidse Sterrewacht of het Leids Instituut voor Natuurkunde. Hierbij komt afwisselend Natuurkunde en Sterrenkunde aan bod. Tijdens het diner heeft u uitgebreid te tijd om laagdrempelig te netwerken met collega’s, medewerkers van de universiteit, sprekers van de dag en studenten van de verschillende opleidingen. Daarna vervolgt het programma gericht op onderwerpen waar je meteen mee aan de slag kunt in de les.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
FWN - Einsteinweg 55 Leiden
Leraren natuurkunde.
- 10 november 2021
- 27 januari 2022
- 12 april 2022
Precieze tijd en invulling van het programma verschijnt op een later moment op de website. U kunt zicht t.z.t. aanmelden door een mail te sturen naar versluijs@physics.leidenuniv.nl

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit? In deze online collegereeks van 4 colleges krijg je antwoord op die vraag. Deze nascholingenreeks geeft je verdiepende achtergrondkennis bij het nieuwe lesmateriaal dat ontwikkeld is: De stad van de toekomst.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Online
Leraren van het VO.
Voor leden van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland is deze bijscholing gratis. Omdat deze bijeenkomst gezamenlijk met de WUR wordt georganiseerd hanteren wij andere prijzen dan normaal voor niet-leden: het volgen van een losse bijeenkomst is €100 per persoon.
Op 4 momenten van 15:30 - 18:00, op:
- 4 november 2021: Nutriënten en stadslandbouw
- 7 december 2021: Stedelijke inrichting en duurzaamheid
- 25 januari 2022: Stadsecologie
- 10 maart 2022: Waterbeheer
Meld je nu aan voor de eerste bijeenkomst!

Om leerlingen te helpen meer gevoel te ontwikkelen bij het onderwerp radioactiviteit, heeft de Junior Academy van NRG lesmateriaal ontwikkeld dat ondersteuning biedt aan het curriculum voor ‘Medische Beeldvorming’. Wat leuk is aan dit lesmateriaal, is dat leerlingen vanuit een realistische case in het ziekenhuis patiënten onderzoeken met behulp van medische beeldvorming technieken. Op deze manier krijgen de leerlingen vanuit praktijkervaring beroepsperspectieven mee.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Online
Leraren natuurkunde en nlt.
Voor leden van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
Donderdag 14 oktober 2021 van 15.30 tot 16.30 uur.
Meld je nu aan!

Het doel van deze bijscholing is om keuzes te maken over de inzet van practica in het scheikundeonderwijs binnen de sectie. De argumenten achter deze keuzes zouden dan betrekking moeten hebben op de effectiviteit van het gegeven scheikunde-onderwijs. Maar practica kunnen ook een zelfstandige rol hebben. Bijvoorbeeld in een practicum leerlijn die op de handelingsvaardigheden is gericht, een onderzoeks leerlijn of meer in de relatie tussen experimenten en de theorie. Denk bij dat laatste aan het heen-en-weer denken en/of theorie uit experiment.

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Delft
Leraren scheikunde en hun TOA's.
Voor leden van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland is deze bijscholing gratis, voor docenten van niet-partnerscholen worden wel kosten in rekening gebracht. Deze kosten bedragen €95 voor een eendaagse nascholing en €175 voor meerdaagse nascholingen zoals PLG’s.
De bijeenkomsten vinden plaats op:
12 oktober 2021 – 16.00 tot 18.00 uur
16 november 2021 – 16.00 tot 18.00 uur
11 januari 2022 – 16.00 tot 18.00 uur
8 maart 2022 – 16.00 tot 18.00 uur
Meld je nu aan!

Vijf avonden waarin de moderne aspecten van Sterrenkunde aan bod komen. We passeren enkele moderne aspecten van sterrenkunde. Elke avond bestaat uit een lezing, een werkgroep en een avondmaaltijd.
De onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Het mobiel planetarium met daaraan gekoppeld een observatie voorstel schrijven.
- In Python rekenen aan het 3 body probleem
- Zwarte gaten
- Interpretatie van foto’s van sterren
- Bezoek en observatie in de Oude Sterrewacht

Meer info? Kijk op de website van het ONZ
Universiteit Leiden
Leraren informatica, natuurkunde, nlt en wiskunde.
De prijs voor leden van Onderwijsnetwerk Zuid-Holland is €250, voor niet-leden bedraagt de cursus €350.
De bijeenkomsten vinden plaats op maandagen:
27 september 2021 – 17.00 tot 20.00 uur
11 oktober 2021 – 17.00 tot 20.00 uur
1 november 2021 – 17.00 tot 20.00 uur
15 november 2021 – 17.00 tot 20.00 uur
29 november 2021 – 17.00 tot 20.00 uur
Meld je nu aan!

De Gemeentelijke Schoolsportcommissie Leiden organiseert jaarlijks een aantal Schoolsporttoernooien.

Meer info? Kijk op de website van de schoolsportcommissie.
Diverse locaties in Leiden
Leidse scholen en onderwijsteams
Prijs verschilt per toernooi (kosten per team of kosten per deelnemer).
Duur van het toernooi +/- 2,5 uur, maar dit kan afwijken.
Inschrijven kan via het bestand op de website

Leerlingen in dezelfde klas kunnen onderling verschillen in niveau, voorkennis, interesses, doorzettingsvermogen, angst om te falen, et cetera. Hoe stem je je onderwijs af op al die individuele behoeften? Dr. Fred Janssen (ICLON) ontwikkelde een methode om lessen zo in te richten dat leerlingen meer maatwerk krijgen. Door leselementen om te draaien, geef je leerlingen de keuze om zelf met een taak aan het werk te gaan of eerst de instructie van de docent te volgen.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op school
Onderwijsteams
Interesse? Lees de flyer op de website van de Leidse Aanpak en/of neem contact op met Bianca Hokke.

Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Leerlingen met goede metacognitieve vaardigheden staan zelf aan het roer van hun leerproces. Ze kunnen beter organiseren, sturen en controleren. Wil je hiermee aan de slag met je leerlingen? In het Erasmus+ project hebben leerkrachten in het primair onderwijs kennisgemaakt en ervaring opgedaan met het aanleren van metacognitieve vaardigheden in de les.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Leraren van het PO.
Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Anneke van Houten.

Design Thinking is een methode om mens- en praktijkgericht problemen op te lossen. Ook leerlingen in het primair onderwijs kunnen ermee aan de slag. Ze leren onder andere op nieuwe manieren naar problemen te kijken en komen zo tot verrassende oplossingen. Wil je ook samen met je leerlingen Design Thinking verkennen? In het Erasmus+ project hebben leerkrachten in het primair onderwijs kennisgemaakt en ervaring opgedaan met de methode. We willen deze ervaring graag delen met andere scholen, groepen en leerkrachten.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Leraren van het PO.
Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Anneke van Houten.

Sluit je aan bij een team van pedagogisch medewerkers, kleuterleerkrachten, Jeugd en Gezin-teamleden en medewerkers van JES Rijnland. Zij werken samen aan het ontwikkelen en uitvoeren van een programma om bij jonge kinderen het creatief denken en probleemoplossend vermogen te stimuleren. Ouders doen in dit project samen met hun peuters/kleuters mee aan de speelactiviteiten.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Pedagogische medewerkers en hun leidinggevenden.
Meerdere 'train de trainer' bijeenkomsten
Interesse? Neem contact op met Annemieke Constandse

Leraren van de kleuterklassen en kinderopvangmedewerkers van verschillende scholen en kinderopvanglocaties in Leiden werken samen om van elkaar te leren en hun aanbod en begeleiding te verbeteren. De professionals worden met elkaar in contact gebracht door een aantal uur mee te lopen bij elkaar en dit af te sluiten met een gesprek. Tijdens het bezoek observeren de collega’s van de verschillende organisaties elkaar aan de hand van een kijkwijzer. Thema van het kijken bij elkaar is: hoe begeleiden we kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie en op school of in de kinderopvang
Pedagogisch medewerkers en leraren van het PO.
Interesse? Neem contact op met Lineke van Tricht

In dit programma wordt het door Mennes ontwikkelde instrumentarium in een nieuw werkveld ingezet. Primair doel is om de talenten van pedagogisch medewerkers beter te benutten en daardoor meer motivatie te geven voor professionalisering. Indirect doel is het verbeteren van de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden.
Interesse? Neem contact op met Annemieke Constandse

De Leidse Aanpak en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs in de regio Leiden (PO en VO) hebben een projectplan ontwikkeld dat gericht is op de doorlopende ontwikkeling van leerlingen met kenmerken van begaafdheid. De uitvoering van dit projectplan is gericht op het vergroten en delen van expertise van onderwijs- en zorgprofessionals binnen voorschool, PO en VO. Het project is gestart in 2020 en duurt 4 jaar.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Verschillend per aanbod
Alle Leidse leraren.
Verschillend per aanbod
Verschillend per aanbod
Bekijk hier al het aanbod voor ondersteuning van begaafde leerlingen.

Voor beter onderwijs waarin we talenten van leerlingen zien en verder ontwikkelen, verbinden we onderwijs en onderzoek met elkaar. Met gebruik van bestaande kennis uit de theorie en praktijk gaan we nieuwe kennis over Talentgericht werken gezamenlijk ontwikkelen. Leraren, studenten en onderzoekers werken op basis van gelijkwaardigheid samen, vullen elkaar aan en leren van elkaars expertise (Participatief Actie Onderzoek).

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Op locatie
Alle Leidse leraren.
Wil je meer weten over of aansluiten bij dit project? Neem contact op met Roosmarijn van Alphen.

De RITHA opleiding leidt op tot ECHA-specialist in gifted education, begaafdheidsspecialist. In het kader van het project Ondersteuning begaafde leerlingen (voorschools, PO, VO) bieden we deze opleiding aan. Doel is om tot meer expertise in Leiden e/o te komen.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Visser 't Hooft Lyceum Kagerstraat
Alle Leidse leraren.
Hele dagen, meerdere momenten in het jaar.

Voor slimme peuters en kleuters is het belangrijk dat hun ontwikkelingsvoorsprong tijdig gesignaleerd wordt. Het vroeg herkennen van de signalen is van belang voor een optimale ontwikkeling.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Merenwijkschool
Pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten.
17.30 - 18.30
Wil je meer informatie over de opleiding? Neem dan contact op met Willeke of Marijne

Voor slimme peuters en kleuters is het belangrijk dat hun ontwikkelingsvoorsprong tijdig gesignaleerd wordt. Het vroeg herkennen van de signalen is van belang voor een optimale ontwikkeling.

Meer info? Kijk op de website van de Leidse Aanpak
Merenwijkschool
Pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten.
De opleiding duurt een jaar en bestaat uit 10 bijeenkomsten van 2,5 uur.
Wil je meer informatie over de opleiding? Neem dan contact op met Willeke of Marijne

Op de menukaart Voedseleducatie vind je een rijk aanbod van educatieve activiteiten rond het thema voedsel. Van schooltuinen tot gastlesse op school, van boerderijbezoeken tot wildplukken rond de school.

Meer info? Kijk op de website van Naar buiten! Leiden
Op school én op locaties in en rond Leiden
Scholen en gezinnen
Verschillend per activiteit
Verschillend per activiteit
Bekijk hier de menukaart voedseleducatie!

Aangeboden door

Bijvoorbeeld: training procesgerichte didactiek, opleiden cultuurcoördinator (ICC-cursus), scholing leerkrachten, zoals versterken van de handelingsbekwaamheid in kunstvakdidactiek en -techniek, Visual Thinking Strategies en co-teaching. Door een combinatie te maken van het NPO met Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) kunnen beide programma's elkaar versterken.

Meer info? Kijk op de website van de Cultuureducatiegroep
Op school
Onderwijsteams
Afhankelijk van welk aanbod wordt gekozen. De ICC-cursus wordt volledig vergoed van uit de CmK subsidie, de overige trainingen worden voor 25% vergoed vanuit CmK.
Afhankelijk van welke training wordt gekozen
Neem contact op met je adviseur cultuureducatie of de Cultuureducatiegroep

Mag het ook even over jou gaan?
Op verschillende locaties in Leiden word je in de watten gelegd voor een ontspannen avond samen met andere onderwijsprofessionals uit Leiden. Wij trakteren je op een avondje uit, een avond vol verrassingen en ontspanning. Een moment om elkaar weer te ontmoeten.

Meer info? Kijk op de website van het evenement
Online en fysiek: MBO Rijnland/Technolab/Het Pesthuis
Leidse leraren en onderwijsprofessionals
Gratis
6 oktober 17:00 - 21:00
Schrijf je in!

De Leidse innovatie subsidie projecten gaan naar de bergingsfase. Maar wat is borgen eigenlijk? Hoe borg je een innovatieproject in een bestaande organisatie? We bekijken deze twee vragen vanuit vijf verschillende perspectieven: bestuurder, schoolleider, projectleider, leraar en de gemeenteambtenaar.
Vanuit deze vijf perspectieven gaan we met elkaar in dialoog om uiteindelijk met je eigen projectleden de eerste stappen in het borgen van jullie innovatie te bepalen.

Meer info? Kijk op de website van het evenement
Online
Leidse leraren
Gratis
9 september 16:00 - 17:30
Meld je aan!

Aangeboden door

De Ouderconsulent vormt de verbinding tussen school en ouder(s), en kan zowel thuis als op school flexibel worden ingezet. Zij of hij biedt ondersteuning die aansluit op het schoolplan en de systematiek van de school en heeft nauw contact met leerkrachten en IB-er. De Ouderconsulent brengt diverse (JES) programma’s en activiteiten gericht op ouderbetrokkenheid, taalstimulering en opvoedondersteuning de school in. Dit kunnen JES-programma’s zijn, zoals Samen Leren, School’s Cool en de VoorleesExpress. Maar ook activiteiten en hulp op maat zijn mogelijk, in samenwerking met andere voorzieningen binnen en buiten de school. Daarnaast verbindt de Ouderconsulent kinderen en hun ouder(s) aan preventieve voorzieningen en activiteiten in de stad en de wijk, zoals taallessen voor ouders of buitenschoolse activiteiten voor kinderen. Op die manier wordt een belangrijke brug geslagen tussen de school en thuis en tussen thuis en de wijk/stad.

Meer info? Kijk op de website van JES Rijnland
Op school
Basisschoolkinderen en hun gezinnen
Op aanvraag
Het hele schooljaar, 4 uur per week
Voor meer informatie of vragen over maatwerk kunt u contact opnemen met Jolanda Borst via 06 - 81 434 134 of mail Jolanda

Aangeboden door

Technolab begeleidt per jaar 48 Meesters (m/v), jongvolwassenen die onderzoeken of het onderwijs iets voor ze is. Zij krijgen bij ons een basisopleiding “Pedagogiek en didactiek” met een focus op “Onderzoekend en ontwerpend leren in de klas”. Daarnaast doen ze vooral veel praktische ervaring op met onderwijsontwikkeling en uitvoering voor verschillende doelgroepen. Deze Meesters hebben nog geen onderwijsbevoegdheid, maar worden, voornamelijk op afstand, gecoached door de ervaren docenten van Technolab. Om deze jongeren een bredere onderwijservaring te laten opdoen, willen we ze naast de Technolab projecten en workshops ook laten kennismaken met de dagelijkse praktijk van de klas als klassen-assistent. Het traject is om ze te laten proeven van het vak leerkracht. Daarnaast is er volop ruimte om ze in te zetten ter ontlasting van de leerkrachten, maar ook om hun eigen talenten in te zetten in de klas.

Meer info? Kijk op de website van de meesterchallenge
Op locatie en op scholen
Jongeren en scholen
Op aanvraag
8 meeloopdagen verdeeld over 8 weken

Aangeboden door

Om het onderwijs te ondersteunen in deze uitdagende tijd biedt Technolab vanaf september 2021 een verrijkingsprogramma aan voor alle onderbouwleerlingen uit het VO.
Met dit programma:
- dompelen we leerlingen op een activerende manier onder in onze programmalijnen:
· Toekomsttaal: Digitale geletterdheid en Robotica
· Onderzoeken en ontwerpen: Bio Science, ontwerpen en maken
· Groen doen: Duurzame technologie, Plant-aardig, duurzame voeding en bewegen.
- spreken we tal van vaardigheden aan, zoals probleemoplossend vermogen, creatief en kritisch denken en handelen, communiceren, samenwerken, beslissingen nemen en fouten durven maken.
- dagen we leerlingen uit op zowel cognitief, executief als sociaal vlak.
- inspireren en ontlasten wij docenten

Meer info? Kijk op de website van Technolab
Op locatie
Leerkrachten van het VO
Op aanvraag
1 dag

Aangeboden door

Met dit programma:
- dompelen we leerlingen op een activerende manier onder in onze programmalijnen:
· Toekomsttaal: Digitale geletterdheid en Robotica
· Onderzoeken en ontwerpen: Bio Science, ontwerpen en maken
· Groen doen: Duurzame technologie, Plant-aardig, duurzame voeding en bewegen.
- spreken we tal van vaardigheden aan, zoals probleemoplossend vermogen, creatief en kritisch denken en handelen, communiceren, samenwerken, beslissingen nemen en fouten durven maken.
- dagen we leerlingen uit op zowel cognitief, executief als sociaal vlak.
- inspireren en ontlasten wij docenten

Meer info? Kijk op de website van de leerkrachttraining
Op locatie
Leerkrachten van het PO
Op aanvraag
1 dag

Aangeboden door

Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten en heeft als doel docenten handvaten te geven om de didactiek van onderzoeken en ontwerpen structureel toe te passen in de onderwijspraktijk.
Elke bijeenkomst is een mix van training en uitwisseling, waarbij steeds de link wordt gelegd met de eigen schoolpraktijk. We behandelen theoretische achtergrond, verdiepen op de eigen ingebrachte onderwijsvraag/-uitdaging, dit afgewisseld met activerende werkvormen, didactiek en reflectie.
Op locatie
Leerkrachten van het VO
€400,- per persoon (te financieren vanuit STO budget)
2 bijeenkomsten.
Volgende data:
- 30 sept. 2021 15u-17u
- 7 okt. 2021 9:30u-15:30u
- 25 nov. 2021 15u-17u
- 2 dec. 2021 9:30u-15:30u
- 27 jan. 2022 15u-17u
- 3 feb. 2022 9:30u-15:30u
- 24 mrt. 2022 15u-17u
- 31 apr. 2022 9:30u-15:30u
- 19 mei 2022 15u-17u
- 2 juni 2022 9:30u-15:30u

Aangeboden door

Opleiding van 1 dag terwijl jouw klas een Technolab programma volgt Na de opleidingsdag heb je:
- De kracht en magie van onderzoekend en ontwerpend leren ervaren
- Handvatten deze didactiek in de praktijk te brengen
- Een eigen onderzoekend en ontwerpend leren les ontworpen

Meer info? Kijk op de website van de leerkrachttraining
Op locatie
Leerkrachten van het PO
Op aanvraag
1 dag

Aangeboden door

Alle Leidse scholen hebben een adviseur cultuureducatie bij Cultuureducatiegroep die hen kan helpen bij het opstellen van een cultuurplan, dit opnemen in het schoolplan, aanvragen van subsidies, coaching van leerkrachten, inspiratie, innovatie, etc.

Meer info? Kijk op de website van de Cultuureducatiegroep
Op school
Scholen
Dit wordt gefinancierd vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK).
Neem contact op met je adviseur cultuureducatie of de Cultuureducatiegroep

Aangeboden door

Cultuureducatiegroep biedt activiteiten aan om drama in te zetten voor het vergroten van taalvaardigheid en woordenschat. Denk hierbij aan: scholing of inzet vakdocenten via Cultuureducatiegroep.

Meer info? Ga naar de website van de Cultuureducatiegroep.
Op school
Schoolteams.
Kosten afhankelijk van gekozen training/activiteit. Voor training van leerkrachten wordt 25% van de kosten vergoed uit de subsidie CmK.
Afhankelijk per gekozen aanbod
Aanmelden kan door te mailen naar Cultuureducatiegroep

Aangeboden door

De jongeren- en jobcoaches Darryl en Brian van SOL zijn coaches waar vertrouwen hoog in het vaandel staat. Het doel van onze coaches is risicojongeren begeleiden naar school, werk of een dagbesteding. Daarnaast fungeren de coaches ook als vertrouwenspersoon van leerlingen die al werken of op school zitten, dit om de vroegtijdig schoolverlaters goed te begeleiden en te motiveren voor school of een andere richting. De coaches zijn weliswaar steunpilaren voor jongeren om ze de mogelijkheid te geven om aan zichzelf te werken.
Op school of op locatie
Jongeren

VONK-activiteiten zijn kenmerkend voor het LEF. Dit zijn bijeenkomsten waar we een onderwerp, thema of vraagstuk ‘aanvonken’ wat interessant is voor meerdere doelgroepen. In de vonkactiviteiten vliegen de vonken over en weer en stroomt de energie. Dit doen we door veel ruimte te houden voor creativiteit en het niet-weten te stimuleren in onze vonkactiviteiten. Elke vonkactiviteit eindigt met een gezamenlijke vraag, missie, pilot of ontwerp. Mooi om te zien hoe deelnemers zin hebben om met elkaar het vervolg aan te gaan. Het LEF organiseert en begeleidt de follow-up.

Meer info? Zie voor aankomende activiteiten onze agenda.
Het LEF of bij een van de partners
Onderwijsprofessionals
Gratis
Een dagdeel
Neem voor meer informatie en/of een aanvraag op maat contact op met het LEF

Het LEF biedt de mogelijkheid om samen te werken aan innovatie, kennisdeling en ontwikkeling binnen het onderwijs. Wil jij je onderwijs anders organiseren of vernieuwen, maar weet je niet waar je moet beginnen of heb je behoefte aan een sparringpartner? Het LEF denkt graag met je mee, begeleid je of brengt je in contact met gelijkgestemden. Op die manier behandelen we (al dan niet op gezamenlijk initiatief) met passie en energie de uitdagingen, ideeën en vraagstukken om zo het onderwijs op een duurzame wijze te versterken en te professionaliseren.

Het LEF of op locatie
Onderwijsprofessionals
Gratis voor partners
Nader te bepalen.
Neem voor meer informatie en/of een aanvraag op maat contact op met het LEF

De jeugdarts of jeugdverpleegkundige is een vaste samenwerkingspartner van scholen, zowel PO als VO. Jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen kunnen meedenken bij zorgen op lichamelijk, psychosociaal of cognitief gebied. Bijvoorbeeld bij: schoolverzuim, leerproblemen, onbegrepen gedrag, psychosociale problematiek, gezinsproblematiek. Vaak gaat het om combinaties. De jeugdarts of sociaal verpleegkundige denkt mee over de eventuele hulp die nodig is. Het is mogelijk dat hij/zij de jongere uitnodigt voor een preventief gesprek / onderzoek, meedenkt bij verzuimbeleid, overleg heeft met specialisten en/ of verwijzingen realiseert. Daarnaast kan hij/ zij ook als contactpersoon fungeren voor de jongere en/ of de ouders. Op deze manier wordt de hulpverlening binnen en buiten school beter op elkaar afgestemd.

Benieuwd op welke momenten ouders, kinderen en jongeren contact hebben met de jeugdgezondheidszorg? Kijk dan op de website van het CJG
Op school en op locatie
Scholen van het PO en VO.
Kosten gedekt door de gemeente Leiden
In overleg met school worden er lessen ingepland
Vragen stellen en/of aanmelden kanvia de website van het CJG

De aanpak welbevinden die de GGD voorstaat maakt dat scholen het overzicht houden, de juiste interventies inzetten, docenten/mentoren worden getraind en dat ouders worden meegenomen in de communicatie.
Op school
VO-scholen
€2,000,- per traject.
Vanuit het ondersteuningsaanbod Gezonde School kan een bijdrage aangevraagd worden
Wordt bepaald in overleg met school
Aanmelden kan door te mailen naar het CJG

Hart & Ziel is een monitoringsinstrument om het sociaal-emotioneel welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen te monitoren. Door Hart & Ziel wordt de brug tussen onderwijs en zorg gelegd.
Op school
Scholen van het PO
Gedeeltelijke vergoed/gedeeltelijk vanuit school (kosten leerlingvolgsysteem)
Begeleidingstraject / aantal keer per jaar
Aanmelden kan door te mailen naar het CJG

De Vakgroep Bewegingsonderwijs heeft een Leidse Standaard voor Bewegingsonderwijs ontwikkeld, waar vier voorwaarden centraal staan: een gezonde omgeving, genoeg toestellen en materialen, een vakwerkplan (met uitgewerkte visie) en een veiligheidsprotocol.

Meer info? Bekijk het animatiefilmpje over het project
Op school
Leerkrachten in het PO.
Neem contact op met Sander of Sjoerd

Aangeboden door

De Stedelijke Jeugdaanpak biedt laagdrempelig consultatie, verbinding en triage voor alle zorg-, welzijn- en veiligheidsinstellingen binnen Leiden.

Meer info? Ga naar dit document
Op locatie
Personen van 0 t/m 27 jaar oud.
Kosten gedekt door de gemeente.
Aanmelden door te bellen naar 071-5167828 of te mailen naar de Stedelijke Jeugdaanpak

Met het programma Signalering, Preventie & Interventie bij Leerlingen met angst helpt KAS scholen om stress en angst in de klas te herkennen en te voorkomen en wordt gekeken hoe samen met scholen snel de juiste ondersteuning geboden kan worden aan leerlingen. Vanuit het SPIL programma worden er focusgroepen en workshops georganiseerd en is er een hulplijn beschikbaar voor onderwijsprofessionals.

Meer info? Ga naar de website van het SPIL programma
KAS Leiden
Leraren van kinderen en jongeren
Maatwerk
Start is in het jaar 2021-2022
Telefonische hulplijn 071 527 5464 of stuur een e-mail naar het KAS.

Aangeboden door

In dit project wordt beoogd NT2-ondersteuning op maat te geven aan leerkrachten en leerlingen in de reguliere groepen in basisonderwijs met als doel dusdanige verwerving van de Nederlandse taal dat leerling goed kan aansluiten bij de lesinhoud op de reguliere scholen. Door de Vliegende brigade NT2 willen we een doorgaande leerlijn voor de leerlingen van de internationale klas naar het regulier onderwijs bewerkstelligen. De leerlingen kunnen (na de internationale klas) thuisnabij naar school omdat op elke school NT2-expertise georganiseerd is. Voordeel is dat er meer NT2-expertise in de scholen komt. Ook biedt de Vliegende brigade NT2 de mogelijkheid om leerlingen te ondersteunen die niet naar de internationale klassen mogen, maar wel ondersteuning in het Nederlands nodig hebben.

Meer info? Neem contact op met Martine Grummer (PROO Leiden)
Op school
De Vliegende Brigade richt zich op twee doelgroepen leerlingen: Leerlingen die na internationale klas in regulier onderwijs in Leiden of Leiderdorp instromen. Voor leerlingen die korter dan een jaar in Nederland zijn, zijn er in Leiden drie Internationale klassen (Singel, Leimundo en de Merenwijk).
Voor scholen van PROO en SCOL niet van toepassing, voor scholen van andere besturen nader overeen te komen.
De ondersteuning wordt gebaseerd op de onderwijsbehoefte van de individuele leerling en zal gericht zijn op zowel de leerling als de leerkracht. Voor de effectiviteit is het van belang dat de leerlingen 2x per week NT2-aanbod krijgen van 45 minuten per keer.
Neem contact op met Martine Grummer (PROO Leiden)

Aangeboden door

Tijdens deze masterclass wordt onder andere besproken hoe VR en AR kunnen worden ingezet in de klas (zowel als lesmateriaal als opdracht om zelf te ontwikkelen voor de leerlingen), hoe je zelf VR materiaal kan maken en hoe dit te implementeren is. Door middel van persoonlijke begeleiding, online cursussen en evenementen en een fysieke workshop leer je hier alles over!

Meer info? Kijk op de website van het VR Learning Lab
Op school en bij PLNT Leiden
Leraren van het PO en VO.
Masterclass €525
Masterclass inclusief coachingstraject €1750
Masterclass: traject van 3 maanden
Masterclass inclusief coachingstraject: traject van 12 maanden
Schrijf je nu in!

Hoe begeleid je starters in hun professionalisering? Wij kunnen vanuit het ICLON bijeenkomsten verzorgen gericht op het coachen van starters.
NB: Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld. Neem dus tijdig contact op met het ICLON bij interesse!

Meer info? Kijk op de website van het ICLON
Op school en bij het ICLON.
Werkplekbegeleiders/vakcoaches, schoolopleiders of anderen in de school die betrokken zijn bij de begeleiding van startende docenten.
Op maat
Op aanvraag
Neem voor meer informatie en/of een offerte op maat contact op met het ICLON.

Aangeboden door

BplusC biedt een selectie aan materialen die bij jonge kinderen passen. De leesproducten zijn ontwikkeld om kinderen een taalstimulans te geven. Niet alleen voor jonge, maar ook voor oudere kinderen heeft BplusC een selectie aan materialen die bij hen passen. De leesproducten zijn te leen voor alle soorten kinderopvang en voor alle scholen. Veel van onze producten sluiten aan bij de thema’s van Piramide, Kleuterplein, Schatkist en andere leermethoden. Verder biedt BplusC Gelijke Kansen de mogelijkheid niveau lezen collecties aan te vragen die geschikt zijn voor beginnende lezers of voor tutorlezen. Schakelklassen kunnen taal stimulerende collecties op maat aanvragen en voor de bovenbouw is Literaire gesprekken in de klas een leuk alternatief voor de klassieke boekenbeurt.

Meer info? Kijk op de website van BplusC
Op school en op diverse locaties van BplusC.
Kinderen van 0-12 jaar
Gratis voor scholen en kindcentra die onder het Gelijke Kansen beleid van de gemeente Leiden vallen.
Verschillend per aanbod.
Zoek en bestel!

De studenten van de lerarenopleiding kunnen direct worden ingezet op de stageschool (middels een aanvullend arbeidscontract met de stageschool). De school kan stagetudenten direct benaderen met de vraag of zij op betaalde basis NPO-activiteiten willen uitvoeren.
NB: Zijn jullie geen stageschool van studenten van de ICLON? Kijk dan even bij het PAL-Project!

Meer info? Kijk op de website van het ICLON
Op school
Scholen en hun leerkrachten
Uurtarief wordt door de school zelf opgesteld
Maximaal 8 uur per week
Neem voor vragen en aanmelding contact op met het ICLON.

Het vraagt pedagogische sensitiviteit om de (onderwijs)behoeften van leerlingen in kaart te brengen. Het ICLON begeleidt teams van mentoren bij het in kaart brengen van de (onderwijs)behoeften van klassen en individuele leerlingen binnen die klassen, het analyseren/ interpreteren van de gegevens en het opstellen van een plan van aanpak op klasniveau.
NB: Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld. Neem dus tijdig contact op met het ICLON bij interesse!

Meer info? Kijk op de website van het ICLON
Op school
Mentoren in het VO
Op maat
Op aanvraag
Neem voor meer informatie en/of een offerte op maat contact op met het ICLON.

Naar aanleiding van het digitale onderwijs tijdens de coronaperiode is het belangrijk om per vaksectie de balans op te maken. Het ICLON heeft divers aanbod, waarmee scholen vakdidactisch kunnen worden ondersteund. Dit aanbod is allemaal op maat. Zo zijn er tools beschikbaar waarmee vaksecties kern en samenhang kunnen vaststellen en op basis daarvan kunnen bepalen wat van het schoolboek echt moet worden behandeld en wat kan worden geschrapt. Een andere tool die beschikbaar is is de mogelijkheid om op een formatieve wijze vast te stellen wat leerlingen kunnen met betrekking tot de eerder vastgestelde kern en samenhang, waardoor gedifferentieerd onderwijs mogelijk wordt.
NB: Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld. Neem dus tijdig contact op met het ICLON bij interesse!

Meer info? Kijk op de website van het ICLON
Op school
Leraren in het VO
Op maat
Op aanvraag
Neem voor meer informatie en/of een offerte op maat contact op met het ICLON.

De overheid heeft scholen voor het voortgezet onderwijs geld toegezegd in verband met de maatregelen rond het in kaart brengen van achterstanden bij leerlingen en het terugdringen hiervan. Samen met scholen kijken we welke gegevens reeds beschikbaar zijn in school (bijvoorbeeld voortgangstoetsen, leerlingvolgsysteem, digitale oefentoetsen, onderwijsevaluaties) en welke aanvullende gegevens nog wenselijk zijn en hoe die kunnen worden verzameld. Deze schoolscan is een handig handvat om de achterstand van kinderen op school in kaart te brengen. Hiermee kun je als school zicht houden op de individuele ontwikkeling van kinderen, niet alleen cognitief maar ook hun sociale en persoonlijke ontwikkeling en mentaal welzijn.

Meer info? Kijk op de website van het ICLON
Bij het ICLON
Directies, schoolbesturen
Offerte op maat mogelijk
Neem contact op met het ICLON

Het PIT werkt in opdracht van de burgemeester en wethouder Jeugd. De opdracht luidt: actief en preventief ingrijpen en doen wat nodig is om jongeren op het rechte pad te houden. Belangrijkste kenmerken van de werkwijze zijn: signaleren in een vroeg stadium, snel handelen, zorgen voor goede informatie en passende hulp leveren. In de werkwijze van het team zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van de neuropsychologie - screening op sociale leerbaarheid - geïntegreerd in een praktische aanpak.

Meer info? Kijk op de website van Universiteit Leiden
Thuis en op locatie
Ouders, leraren en kinderen die een verhoogd risico lopen op problemen in de sociale ontwikkeling
Het PIT blijft zo lang als nodig is, volgt hoe het met het kind gaat en springt in, als het weer nodig mocht zijn.
Het PIT is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar via 06 2265 6673, of per e-mail via: pit@amsterdam.nl

Aangeboden door

“Had ik maar geweten dat wat ik meemaakte kindermishandeling was en dat het niet mijn eigen schuld is, dan was de weg naar herstel veel makkelijker geweest.” (Ervaringsdeskundige Team-KIM) Team-KIM heeft een lespakket ontwikkeld waarbij een ervaringsdeskundige jongere in gesprek gaat met de kinderen over kindermishandeling. Hierbij is altijd een gespreksleider aanwezig om de lessen te structuren en een veilige omgeving te creëren. De kinderen krijgen diverse creatieve en praktische opdrachten die zij tezamen met leeftijdsgenootjes moeten uitvoeren, waardoor het onderwerp op een speelse en informatieve manier wordt behandeld.

Meer info? Kijk op de website van Team-KIM
Op school
Schoolbreed, voor kinderen van groep 5 t/m 8.
Wordt gefinancierd door de gemeente Leiden in samenwerking met de school. Neem contact op voor meer informatie.
6 weken lang, 1 uur per week
Mail naar info@team-kim.nl of vul het contactformulier in.

Aangeboden door

Een groenblauw schoolplein is gezond en maakt kinderen spelenderwijs bekend en vertrouwd met de natuur. Schoolpleinen kunnen worden omgevormd tot groene buitenleslocaties, speeloases of schoolmoestuintjes. Dit kan in overleg met de gemeente en met hulp van een consulent van Stichting Springzaad.

Meer info? Kijk op de website van Groenblauwe schoolpleinen
Op school
Directies, Schoolbesturen
Variabel, ook afhankelijk van de subsidie van de gemeente Leiden
Neem contact op met afdeling NDE van Gemeente Leiden voor advies. Bekijk ook het stappenplan op de website van Groenblauwe schoolpleinen.

Aangeboden door

De post-hbo opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School richt zich op bevoegde leerkrachten in het basisonderwijs, die behoefte hebben aan meer inhoudelijke kennis en vaardigheden op het gebied van het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kinderen binnen hun basisschool. In de rol van specialist sportieve en gezonde school ontwikkel je beleid en onderwijs in samenspraak met de schoolleiding en het team. Tijdens het programma van de post-hbo opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School staat de Gezonde School Aanpak centraal. Hierin worden vier pijlers onderscheiden: signaleren, educatie, omgeving en beleid. Vanuit deze pijlers werk je structureel en integraal aan de gezondheidsthema’s die relevant zijn voor jouw school.

Meer info? Kijk op de website van Hogeschool Leiden
Fysiek en online
Leraren
€1.750,- (incl. diploma-/registratiekosten CPION, excl. literatuur).
Nb: er kan een subsidie worden aangevraagd voor een deel van de kosten voor de post-hbo.
8 maanden. De studie-investering is circa 350 uur, bestaande uit 58 uur contacttijd en 292 uur zelfstudie, portfolio en praktijkopdrachten. Rooster wordt bekend aan de start van het schooljaar.
Inschrijven/op de hoogte blijven

Aangeboden door

Bibliotheek op school is een project vanuit BplusC waarbij een samenwerkingsverband wordt aangegaan tussen scholen en de bibliotheek. Zo kan gezamenlijk een kwaliteitsslag in het leesonderwijs gemaakt worden.
Door dit project wordt geprobeerd meer leesmotivatie en daardoor meer lezende leerlingen te stimuleren. Door meer te lezen, worden leerlingen beter in taal.

Meer info? Kijk op de website van BplusC
Op school en in bibliotheken in Leiden
Scholen en hun leerlingen
Op aanvraag, schoolbreed
Ga naar de website van BplusC

Het ICLON traint studenten voor de functie van Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL). Deze studenten kunnen op school ondersteunende werkzaamheden verrichten.

Meer info? Kijk op de website van het ICLON
Op school
Educatieteams
Aanstelling van de student bij de school voor de duur van het contract (inschaling te bepalen door de school). Eenmalige kosten per geplaatste student voor werving, training en intervisie middels een factuur vanuit ICLON (€250 voor student van de Lerarenopleiding, €500 voor studenten van andere opleidingen; excl. btw)
Mail het ICLON

Dit project wordt uitgevoerd door Eddie in opdracht van de Gemeente Leiden en de Leidse Schoolbesturen.